انواع عایق های رطوبتی برای آببندی اتصالات لوله کشی آب و فاضلاب

در کارگاه های ساختمانی و تعمیراتی طیف وسیعی از مواد عایق وجود دارد که برای آب بندی اتصالات سیستم های لوله کشی و فاضلاب طراحی شده اند. هر نوع درزگیر دارای ترکیب جداگانه ای است و برای هدف خاصی طراحی شده است. در مورد اینکه کدام یک از آنها را برای تعمیر لوله های پلاستیکی انتخاب کنید، البته در هر مرحله از کار هم می توانید به یکی از شرکت های لوله بازکنی زنگ بزنید. 

درزگیرهای پلیمری (سیلیکونی)

این رایج ترین ماده برای ایمن سازی اتصالات لوله فاضلاب است. همچنین برای ترمیم ترک ها استفاده می شود.


محصولات سیلیکونی با ترکیب آنها به مواد اسیدی و خنثی متمایز می شوند. مهم است که این را در نظر بگیرید. 

معایب درزگیرهای پلیمری (سیلیکونی)

  • درزگیرهای اسیدی ارزان تر، اما برای تعداد محدودی از مواد مناسب هستند. وجود اسید می تواند پلاستیک را از بین ببرد.
  • داروهای خنثی - گران تر هستند، اما می توان آنها را بدون محدودیت استفاده کرد.
  • هر دو پس از خشک شدن، یک فیلم الاستیک قوی با خاصیت ضد آب تشکیل می دهند. از نظر مشخصات ظاهری و کیفی شبیه لاستیک هستند.
  • قبل از اعمال ترکیب بر روی ترک ها، آنها باید کاملا خشک شوند، با کاغذ سنباده خوب تمیز شوند و چربی زدایی شوند.
  • زمان خشک شدن روی بسته بندی مشخص شده است. اغلب 4-6 ساعت است.

این یک ماده خود چسب از دو نوع است - با و بدون فویل. آنها از مواد پلیمری-قیر ساخته شده اند که ضد آب قابل اعتمادی را ارائه
 می دهند.

نوار آب بندی بدون فویل در اتاق های بسته استفاده می شود، در حالی که با پوشش آلومینیومی و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، برای لوله های بیرونی در نظر گرفته شده است.

هنگام انتخاب نوار برای تعمیر فاضلاب در یک آپارتمان، ارزش توجه به انواع نوارها را دارد. آنها در علائم زیر متفاوت هستند:

 زمستان. خواص خود را در دماهای منفی 2000 تا 1000+ حفظ می کند.
تابستان. تا +3000 را تحمل می کند.
مقاوم در برابر حرارت. برای عایق کاری لوله حرارتی برای پمپاژ مایع تا 15000+ استفاده می شود. این نوع صنعتی محسوب می شود.
برای تعمیر لوله ها در آپارتمان از نوارهای تابستانی یا زمستانی استفاده می شود.

تعمیر ترک در لوله های فاضلاب به ترتیب زیر انجام می شود:


  • محل آب بندی با سشوار خشک می شود.
  • نوار از لایه محافظ جدا شده و با یک لایه ماستیک به سمت داخل و در فاصله حداقل 5 سانتی متری از ترک بر روی لوله اعمال می شود.
  • سیم پیچی با همپوشانی انجام می شود و از چین و چروک و حباب جلوگیری می شود. سطح باید کاملا صاف و بدون کوچکترین خطایی باقی بماند.
  • هنگامی که این ماده به درستی اعمال شود، ضد آب و مقاومت در برابر حرارت قابل اعتماد است. کشش و استحکام را در طول عمر مفید از دست نمی دهد. آنقدر بادوام است که با موفقیت در ساخت خطوط لوله نفت استفاده می شود. بنابراین، شما نمی توانید در مورد قابلیت اطمینان سیستم فاضلاب آپارتمان، تعمیر با یک نوار آب بندی نگران باشید.

از معایب آن می توان به هزینه بالای مواد اشاره کرد   

اقدامات لازم برای رفع نشتی لوله

از آنجایی که چسب لوله حاوی اجزای فرار سمی است، تمام کارها باید در یک منطقه با تهویه مناسب انجام شود. دما باید در محدوده + 5 ... + 35 درجه سانتیگراد باشد. برای جلوگیری از ایجاد واکنش آلرژیک یا تحریک، توصیه می شود دست ها را با دستکش لاستیکی محافظت کنید.

ترتیب اقدامات به شرح زیر است:
  • قطعات لوله را به طول مورد نیاز با استفاده از قیچی مخصوص (برش لوله) یا اره دندانه دار برش دهید. لبه های برش با سوهان و کاغذ سنباده تمیز می شود تا براده ها و سوراخ ها از بین برود.
  • سپس ناحیه چسبانده شده سطح باید به خوبی از کثیفی تمیز شده و کاملاً خشک شود.
  • مونتاژ اولیه ساختار خط لوله و تنظیم نهایی تمام عناصر انجام می شود.
  • قبل از چسباندن آسیب یا چسباندن تمام قطعات به هم، نقاط چسب را باید با محلول مخصوص یا مایع حاوی الکل چربی زدایی کرد.
  • چسب کاملا مخلوط شده است. هنگام استفاده از روش ترمیم با چسب دو جزئی، مقدار مواد لازم را اندازه بگیرید و با دست ورز دهید تا آماده شود (ساخت پلاستیسین).
  • با استفاده از قلم مو یا اپلیکاتور، چسب به طور مساوی روی سطح آماده شده پخش می شود. قطعات به مدت چند دقیقه در حالت ثابت به هم متصل شده و ثابت می شوند (زمان دقیق در دستورالعمل ها نشان داده شده است). گاهی اوقات درخواست مجدد مورد نیاز است. یک ماستیک غلیظ روی ناحیه تعمیر شده اعمال می شود و با یک تورنیکت به شدت فشرده می شود.
  • چسب اضافی بیرون زده در امتداد لبه های مفصل با دستمال کاغذی یا پارچه پاک می شود.
  • قطعات متصل شده به حال خود رها می شوند تا زمانی که چسب کاملاً خشک شود.
  • سفتی کلی مفاصل و قابلیت اطمینان کل ساختار زودتر از 24 ساعت بررسی می شود. هنگام آب بندی نشتی، جرم تعمیر در عرض یک ساعت سفت می شود.

روش های رفع سوراخ و نشتی در لوله پلاستیکی 


- روش های آزمایش شده توسط استادان
ارتباطات خانگی مدرن به طور فزاینده ای با لوله های پلاستیکی مجهز می شوند: این امر به ویژه در مورد سیستم های فاضلاب و آبرسانی که عمدتاً از محصولات پلی پروپیلن یا PVC تشکیل شده اند صادق است. مانند هر لوله کشی دیگری، این سیستم ها نیز نیاز به تعمیرات دوره ای دارند.

اقدامات اولویت دار هنگام شناسایی نشت


اگر نشتی روی لوله گرمایش یا فشار قوی ظاهر شد، باید فوراً سیستم را با شیرهای قطع کننده خاموش کنید. برای حل مشکل نحوه بستن سوراخ در لوله پلاستیکی می توانید از گیره استفاده کنید. چنین طرح هایی با استفاده بسیار ساده مشخص می شوند که شامل قرار دادن ناحیه آسیب دیده و سفت کردن پیچ و مهره ها است.

روش قدیمی تر استفاده از لاستیک است


: لوله های گرمایش و آب اغلب به این ترتیب تعمیر می شوند. این شامل پیچاندن یک تکه لاستیک در اطراف ناحیه آسیب دیده است که برای آن می توانید از یک تایر ماشین قدیمی استفاده کنید.

برای بستن از گیره، سیم نازک یا طناب محکم استفاده می شود. از رنگ روغن معمولی نیز استفاده می شود که روی پارچه ای که قبلاً روی محل نشتی پیچیده شده است پخش می شود (همچنین بخوانید: "نحوه رفع نشتی در لوله پلاستیکی - گزینه هایی برای آب بندی نشتی"). همه این روش ها فقط یک اثر موقت دارند، زیرا نشت بعداً مطمئناً خود را احساس می کند. بهترین راه برای ترمیم ترک در لوله پلاستیکی تعویض کامل محل مشکل است، به خصوص که در مورد لوله های پلاستیکی انجام این کار دشوار نیست.

استفاده از درزگیر و چسب اپوکسی برای لوله های پلاستیکی


تعدادی از عوامل می توانند در ایجاد ترک یا نشتی در لوله های پلاستیکی نقش داشته باشند. این همان اشتباهاتی است که در مرحله نصب سیستم و نقض عملکرد رخ داده است. و ممکن است خود قطعات پلاستیکی معیوب باشند.

اگر اندازه ترک تشکیل شده کوچک باشد، نیازی به تغییر کل لوله نیست. می توانید سعی کنید ابتدا آن را با درزگیر سیلیکونی ببندید، مخصوصاً وقتی صحبت از آسیب کور باشد. اغلب سیستم های فاضلاب به این روش تعمیر می شوند.

در این مورد، شما باید مانند این عمل کنید:

  • آسیب را تمیز و گسترش دهید. این برای نفوذ عمیق تر درزگیر انجام می شود.
  • چربی زدایی و خشک کردن ناحیه تعمیر شده را انجام دهید.
  • درزگیر را در صورت نیاز بمالید و بگذارید خوب خشک شود.

با این حال، این اتفاق می افتد که لوله از طریق آسیب می بیند. چگونه لوله پلاستیکی فاضلاب را در این مورد بچسبانیم؟


این کار با استفاده از ترکیب اپوکسی دو جزئی و با رعایت ترتیب زیر انجام می شود:

  • محل ظاهر شدن آسیب باید تمیز، چربی زدایی و خشک شود.
  • برای تهیه بانداژ به فایبرگلاس یا سایر مواد متراکم و انعطاف پذیر نیاز دارید.
  • باند آماده شده با حاشیه خوبی به دور خود ترک و محل اطراف آن پیچیده می شود. مواد را حداقل 5 بار دور لوله بپیچید.
  • در مرحله آخر، چسب اپوکسی اعمال می شود.
  • علاوه بر سیستم های فاضلاب، از این طریق می توانید لوله های آب و نرده حوله گرم را تعمیر کنید.

رفع نشتی لوله با نوار آب بندی

با کمک این ماده مدرن، می توان نشتی های کوچک روی لوله های واقع در حمام ها را به صورت کیفی از بین برد. از نظر ظاهری یک پارچه چسبنده است که با مواد خاصی آغشته شده است. اغلب مفاصل و عناصر اتصال با یک نوار آب بندی مهر و موم می شوند. در مورد مقاطع مستقیم، آنها را نیز می توان به این روش تعمیر کرد.

هنگام استفاده از نوار آب بندی، مهم است که دنباله کار را دنبال کنید:

  • محل آسیب باید به خوبی تمیز و خشک شود.
  • پس از کشش یک تکه نوار کوچک، آن را دور لوله می پیچند. مهم است که این روش با کشش مداوم در نوار همراه باشد، در غیر این صورت چین و چروک ایجاد می شود.
  • هنگام پیچیدن، هر نوبت جدید باید روی نیمی از چرخش قبلی گذاشته شود. بهتر است لوله را با دو لایه نوار آب بندی بسته بندی کنید.
  • عیب اصلی این روش مقاومت ناکافی مواد تعمیر در برابر نور خورشید است. برای دستیابی به دوام خوب، نوار زخم با محافظ اضافی پوشانده می شود.

ترمیم ترک ها با جوش سرد

فروشگاه های تخصصی در حال حاضر جوش سرد مخصوص لوله های فاضلاب را ارائه می دهند. این به طور خاص برای تعمیر محصولات پلاستیکی مورد استفاده در سازماندهی سیستم های تامین آب، سیستم های خنک کننده، ارتباطات گرمایشی ساخته شده است.

آسیب تقریباً با هر درجه سختی را می توان با جوش سرد تعمیر کرد. در این مورد، عمل حرارتی مورد نیاز نیست، زیرا از یک واکنش شیمیایی برای وارد کردن اجزای تشکیل دهنده به شرایط کار استفاده می شود.

مراحل تعمیر لوله پلاستیکی آسیب دیده به ترتیب زیر است:


  • همه چیز با آماده سازی سطح شروع می شود، که برای آن کل منطقه مشکل با یک پارچه سنباده درمان می شود. پس از آن، پایه را با مایعات حاوی الکل چربی زدایی کنید. اگر از این روش غفلت کنید، پچ اعمال شده چندین برابر کمتر عمل می کند.
  • لازم است دقیقاً محاسبه شود که چه مقدار ماده برای یک جاسازی با کیفیت بالا مورد نیاز است. برای این، یک بازرسی بصری ساده معمولاً کافی است: نکته اصلی در اینجا این است که جرم تعمیر می تواند کل منطقه مشکل را پوشش دهد.
  • این ماده را باید در دست گرفته شود، که قبلاً دستکش لاستیکی محافظ روی آن گذاشته شده است، و شروع به ورز دادن می کند. این روش تا زمانی ادامه می یابد که مواد به رنگ قهوه ای مشخص درآیند. یکی دیگر از نشانه های آماده بودن مواد این است که جرم به حالت پلاستیکین رسیده است.
  • با استفاده از مواد پلاستیکی تمام شده، باید آسیب را با فشار دادن آن با یک تورنیکت به خوبی ببندید. سپس در کار، حدود یک ساعت مکث وجود دارد: در این مدت، جرم تعمیر جامد می شود. باید آنقدر محکم و متراکم ساخته شود که هر گونه حفاری، برش و ضربه های دیگر روی سطح آن کاملا بی خطر باشد.
  • در نظر گرفتن وجود اجزای مضر برای بدن انسان در ترکیب جوش سرد مهم است. به دلایل ایمنی، توصیه می شود از قبل دستکش و عینک محافظ تهیه کنید. برای سرعت بخشیدن به فرآیند انجماد توده پلاستیکی، برخی از کارشناسان توصیه می کنند آن را با استفاده از یک سشوار ساختمانی یا معمولی در معرض هوای گرم قرار دهید.
  • جوش سرد لوله های فاضلاب برای تعمیر لوله کشی آسیب دیده مناسب است. به عنوان مثال، اگر قطعه ای از مواد از سینک یا کاسه توالت جدا شود، جوش سرد به چسباندن آن با کیفیت خوب کمک می کند. هنگام خرید این داروی جهانی، باید تاریخ انقضا، ویژگی های ترکیبی و در دسترس بودن گواهی کیفیت را بررسی کنید.




Comments

Popular posts from this blog

معرفی لوله های مسی و لوله های گالوانیزه برای لوله کشی ساختمان

مزایا و معایب لوله پی وی سی برای لوله کشی آب